Sluttvurderinger gis skriftlig til elevene. Klagefristen regnes fra det tidspunktet informasjon om vedtaket har kommet frem til den som har klagerett, eller når den som har klagerett, burde ha gjort seg kjent med vedtaket. Klagefristen på sluttvurderinger er 10 virkedager.
- Er du ikke fornøyd med standpunktkarakter og ønsker å klage? Les hvordan du går frem på Oslo kommunes nettsider
- Ønsker du å klage på eksamenskarakter? Les hvordan du går frem på Oslo kommunes nettsider
Saksgang klage på sluttvurderinger
-
Elev og/eller foresatt ber om begrunnelse på karakter. Klagefristen settes i så fall på pause. Fristen løper igjen fra begrunnelsen er gitt.
-
Når begrunnelsen fra faglærer er gitt, tar elev og/eller foresatt stilling til om de ønsker å klage. En eventuell klage skal være skriftlig.
-
Klagen og faglærers begrunnelse oversendes statsforvalteren, som tar stilling til om gjeldende bestemmelser og regler for sluttvurdering er fulgt. Statsforvalteren vurderer ikke om selve karakteren er riktig.
-
Hvis statsforvalteren mener vurderingen er gjort i samsvar med gjeldende bestemmelser og regler, avvises klagen. I motsatt fall oppheves standpunktkarakteren, og rektor og faglærer gjennomfører en ny vurdering. Rektor setter endelig karakter.
En klagebehandling kan føre til at karakteren blir stående, eller at karakteren blir justert opp eller ned.
Saksbehandlingstid klage på sluttvurderinger
Eventuelle klager oversendes statsforvalteren ved skoleårets slutt. Normalt får skolen svar på klagebehandlingen i august/september. Eventuell ny standpunktkarakter fastsettes etter at skolen har fått svar fra statsforvalteren.
Klagesaker skriftlig eksamen
Hvis en elev eller foresatt ønsker å klage på karakter gitt på en skriftlig eksamen, er saksgangen noe annerledes. Klagefristen er 10 dager.
I samråd med skolen bør man avgjøre om eleven bør klage eller ikke. Hvis man kommer fram til at man ønsker å klage, sender skolen besvarelsen til ny sensur av eksterne sensorer. Denne sensuren fastsetter endelig karakter.
Klageinstansen ved skriftlig eksamen er en klagenemd oppnevnt av statsforvalteren. Normalt gjennomføres denne nye vurderingen i starten av sommerferien.
Klagesaker muntlig eksamen
På muntlig eksamen kan det bare klages på formelle feil som kan ha påvirket karakteren. Ved en eventuell klage sender rektor en redegjørelse fra sensor og eksaminator til statsforvalteren. Hvis klageren får medhold blir karakteren annulert, og klageren har rett til å gå opp til ny eksamen.
Klagesaker orden og oppførsel
Ved en klage på karakter i orden og/eller oppførsel sender kontaktlærer og rektor en redegjørelse for karakteren til statsforvalteren. Klageinstansen avgjør om klagen skal føre til at karakteren blir stående eller endret opp eller ned.